Kredi Kartı Aidatları Geri Alınabilir
HAKSIZ ŞART OLDUĞU TESPİT EDİLİRSE, KREDİ KARTI AİDATLARI GERİ ALINABİLİR [1]
Kredi kartı ücreti alınıp alınamayacağına ilişkin tartışma Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin 18.07.2011 tarihli kararından sonra daha da alevlenmiş ve tüketici derneklerinin tüketicilere 10 yıllık geriye dönük olarak ödemiş oldukları kredi kartı ücretlerini geri isteyebileceklerine ilişkin yönlendirmeleri sonucu, TBB 3 Mart ve 15 Mart tarihlerinde kamuoyu duyurusu yaparak, Yargıtay Kararında “kredi kartı üyelik ücretinin yasal dayanağının olmadığına ilişkin bir değerlendirmeye yer verilmediği, bu ücretin sözleşmeye göre alındığından yasal dayanağının bulunduğu, bu nedenle de Yargıtay kararının kredi kartı üyelik ücretinin alınamayacağı veya alınmış ise iade edilmesi iddialarının dayanağı olamayacağı” açıklamasında bulunmuştur.
Yargıtay’ın önüne gelen uyuşmazlık nedeniyle verdiği karar, geri istenen kredi kartı üyelik ücretinin sebepsiz zenginleşme hükümleri gereğince 1 yıl değil, Borçlar Kanunu 125. madde gereğince 10 yıl geriye gidilebileceğine ilişkindir. Yoksa TBB’nin de dediği gibi bankaların ücreti isteme konusunda hakkı olup olmadığına ilişkin açık gir gerekçe sunmamıştır. Tüketicilerin yanlış yönlendirilmemeleri açısından, öncelikle sözleşmelerinde, kredi kartı aidatı istenebileceğine dair açık bir düzenleme olup olmadığına bakmak gerekir. Açık bir düzenleme varsa ve tüketici baskı altında sözleşmeyi imzaladım, bu maddenin iptalini talep ediyorum diye bir itirazda bulunmamışsa, ahde vefa gereğince banka ücret talep edebilecektir. Ancak sözleşmede açık bir düzenleme yerine, “banka takdir ettiği ücreti takdir ettiği miktarda isteyebilir” tek yanlı bir hüküm koymuşsa, bu TKHK 6. maddesi gereğince “haksız şart” niteliğinde olduğundan, ödenen aidat geri istenebilir. Ya da artışlar hakkaniyete aykırı yapıldıysa, örneğin TEFE-TÜFE oranının üstünde artış yapıldıysa, bunun ekonomik koşullara ve hakkaniyete aykırı olduğu ileri sürülebilir.
Ayrıca belirtmem gerekir ki, bankalar verdikleri her türlü finansal ürünün içeriği hakkında müşterilerini zamanında, anlaşılabilir bir şekilde, tam ve sözleşmenin kuruluş görüşmelerinden feshedildiği ana kadar sürekli aydınlatmakla, bilgi vermekle yükümlüdürler. Buna aykırı davranış sözleşmenin haklı nedenle feshi ya da hile nedeniyle iptali sonuçlarını doğurabilecektir. Tabi müşteri bu nedenle bir zarara uğramışsa, bu zararın tazminini talep edebilecektir.
Saygılarımla. 14.03.2012
Av. İsmail Altay
İstanbul Barosu Yönetim Kurulu Üyesi,
Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku Merkezi Koordinatörü
[1] bigpara 15.03.2012: “Avukatlar Kart Ücreti İçin Ne Dedi?”
http://www.bigpara.com/haber-detay/gundem/avukatlar-kart-ucreti-icin-ne-dedi/796606.asp,
Adaletbiz 16.03.2012: “Avukatlar Kart Ücreti İçin Ne Dedi?”
http://www.adaletbiz.com/gundem/avukatlar-kart-ucreti-icin-ne-dedi.htm,
17.03.2012 tarihli Aydınlık Gazetesi: “Haksız Şartta, Kart Aidatı Geri İstenebilir”
18.03.2012 tarihli Yurt Gazetesi: “Banka Soyuyor Bakan İzliyor!”
Haberakis 30.03.2012: “Kredi Kartı Ücretlerinin İadesinde Sözleşme Önemli”
http://www.haberakis.net/index.php?option=com_content&view=article&id=10690:iade
USİAD Dergisi Sayı 48, Sayfa 12: “Av.İsmail Altay: Haksız Şartta, Kart Aidatı Geri İstenebilir”